Sessam.se | Länkarkiv och Artikelkatalog  - Sökmotoroptimering seo
STATISTIK
  • Aktiva Länkar: 510
  • Väntande Länkar: 12
  • Länkar Idag: 0
  • Antal Artiklar: 37
  • Antal Kategorier: 20
  • Under Kategorier: 214

Grunderna i Sökmotoroptimering SEO

Vill du förbättra din position i sökmotorerna? Här är en checklista över de faktorer som påverkar din ranking hos Google, Bing, Yahoo och andra sökmotorer. Listan innehåller positiva, negativa och neutrala faktorer eftersom alla av dem finns när du sökmotoroptimera din webbsida.

Är du företagare som söker efter ett SEO-bolag som kan sökmotoroptimering så är Webbdo.se ett utmärkt val för dig som vill ha resultat!

SEO program

Tips: Jag rekommenderar dig sökmotoroptimerings programet SEO Elite Software som jag själv använder mig av när jag bygger mina webbsidor i SEO syfte. Du kommer att spara en massa tid med detta programet. Från början när jag bara använde mig av demo-versionen i detta seo programet så gillade jag inte det alls, men nu när man använt det ett tag så kan jag säga att det inte finns något bättre program för att lyckas med sin SEO fullt ut. Om inte du är intresserad av det så läs grunderna i sökmotoroptimering under innan du börjar bygga din webbsida.


Nyckelord i <title>  titel taggen

Detta är en av de viktigaste platserna för att få ett nyckelord för det som står skrivet inuti <title> taggen visas i sökresultaten på din sida titel. Titeln taggen måste vara kort (6 eller 7 ord som mest) och sökordet måste vara nära början i titlen.

Nyckelord i webbadressen

Nyckelord i webbadresser hjälpa en hel del - till exempel - http://www.sessam.se/Internetmarknadsforing.html, där "Internetmarknadsföring" är nyckelordfrasen du försöker rangordna bra för. Men du måste ha sökorden i andra delar av handlingen i din text på sidan annars kan det ge negativ effekt istället.

Nyckelord i texten

Som jag nämde i föregående optimeringstips (2) så krävs det att du ha nyckelord i din text som du skriver. När du skriver innehållet till din webbsida så måste du placera ut dina nyckelord som beskriver din sida bäst. Att tänka på här är att inte upprepa dina viktigaste nyckelord allt för ofta då detta kommer att klassas som spam. Använd dina nyckelord i var tredje mening och i olika meningar. Försök att inte upprepa dina nyckelord i samma meningar på din sida som du skriver innehållet till, detta kan ge negativ effekt.

Använd <h1> och <h2> taggar i rubriker

En <h1> tag ska man lägga in på en mening eller i ett ord som beskriver hela ditt innehåll bäst och <h2> taggen ska läggas in på det som beskriver ditt innehåll bäst efter <h1> taggen. Dessa taggarna är viktig då detta kommer att göra att din webbsida hamna högre upp i sökmotorerna. Så har ska det se ut i källkoden: <h1> din mening eller ord </h1> .

Använd <alt> alt-taggen på bilder

Har du en bild på din webbsida så kan inte sökmotorrobortar se vad det är om du inte lägger in en alt-tag. Har du en bild som beskriver Search Engine Optimization (SEO) ska du skriva i alt-tagen vad bilden visar. Det räcker gott och väl med 1-2 ord för att på bästa sätt beskriva bilden för robortarna. Här under är en exempelbild, håller du din musknapp över så kommer det att stå "SEO". Detta beskriver då för sökmotorrobortarna att denna bilden är en bild som visar SEO. Detta gynnar dig vid bildsök i Google också, du kommer att få flera träffar.

SEO


Nyckelord i metataggen

Använd 2-3 nyckelord i metatags-texten som beskriver din webbsida på bästa sätt. Här gäller det att inte spamma med för många nyckelord då detta kan ge dig en negativ effekt på din webbsida. Metataggen blir allt mindre betydelsefull när det gäller att sökmotoroptimera sin webbsida men den skadar inte att lägga till om du inte spammar med nyckelord.

Sökordsfraser i sökmotorerna

Förutom sökord kan du optimera för sökordsfraser att bestå av flera ord - t.ex. "SEO-tjänster". Det är bäst när sökordsfraser du optimera för är populära hundarna, så att du kan få mycket exakta matchningar av söksträngen men ibland är det klokt att optimera för 2 eller 3 separata sökord ( "SEO" och "tjänster") än för en fras som kan ibland få en exakt matchning. Det är bättre om du har mycket konkurrens på dessa sökord.

Optimera för sekundära sökord

Optimera för sekundära sökord kan vara ett gyllene gruvan eftersom när alla andra är att optimera de populäraste sökorden kommer det att finnas mindre konkurrens (och förmodligen fler träffar) för sidor som är optimerade för mindre ord. Till exempel "Gratis SEO tips" kan ha tusentals mindre träffar än bara "SEO".  men du får mindre men betydligt bättre riktad trafik.

Felstavnings sökord

Stavfel är mycket vanligt och om du vet att din målgrupp sökord har populära felstavningar eller alternativa stavningar (dvs. optimera och optimmera), du kan frestas att optimera för dem. Ja, detta kanske gör att får mer trafik men med stavfel på din webbplats göra inte ett gott intryck, så det blir bättre att inte gör det, eller gör det bara i metataggarna som inte syns för dina besökare. Men om du gör detta i metataggarna och inte i din text som dina besökare läser så kan sökmotorerna se detta som spam och du kommer att halka ner i listan, i värsta fall kan hela din domän bli borttagen från sökmotorindexen.

Inkommande länkar

Inkommande länkar från andra webbsidor en av de viktigaste faktorerna för en bra placering i sökmotorerna. Du ska välja att byta länkar med webbsidor som har samma innehåll som din egna. Exempel: Har du en webbsida som handlar om internetmarknadsföring så ska du byta länkar med andra webbsidor som har internetmarknadsföring i sitt innehåll, det går även bra att byta länkar med webbsidor som har orden: Internet och marknadsföring i sin text.
När du byter länkar med andra webbsidor så ska du även kolla så att webbsidan har ett seriöst innehåll med PR (Pagerank). PR är sökmotorn Google´s egna sätt att mäta webbsidans populäritet. PR mäts genom en skala från 0-10, desto högre PR en webbsida har desto bättre är det för dig som ska göra länkbyte med denna webbsidan.
När du ska länka till din webbsida som är, www.exempel.se så ska du länka med en dina viktigaste sökord som beskriver din webbsida bäst. Har du en webbsida som handlar om internetmarknadsföring så ska du länka från den webbsidan som du byter länkar med länktexter som: "Internetmarknadsföring", "Billig internetmarknadsföring" eller "Effektiv internetmarknadsföring". Det finns mängder med olika länktexter som du kan använda inom Internetmarknadsföring, ovanför var några exempel.
Försök att undvika länkfarmar, länkfarmar är en webbsida som har alla sina länkbyten på en och samma webbsida med blandade kategorier. Dessa brukar brukar vara under kategorier som: länkvänner, partners eller länkbyten. Länkkatalog och länkarkiv som detta är bra, då det är olika kategorier för olika typer av webbsidor så går det bra att byta länkar.
Jag skulle kunna göra denna texten på inkommande länkar hur lång som helst men detta som beskrivs ovanför i kategorin inkommande länkar är det som är viktigast.

Interna länkar

Bygg din webbsida med interna länkar för enklare navigering och fördelning av PR (Pagerank). Google som jag har nämt tidigare är den dominerande sökmotorn över hela världen älskar detta. Detta hjälper dig mer än du tror och det gäller likadant här att länka med det viktigaste sökordet eller meningen som beskriver ditt innehåll bäst. Använd samma länktexter över hela din webbsida till samma innehåll och överdriv inte med dina interna länkar.
När du fördelar din PR så menar jag inte att du endast ska ha allt ihopkopplat till din startsida utan jag menar att du även kan ha interna länkar på dina undersidor ihop också ( om dem är inom samma kategori ). Som du kan se på bilden under så är låna pengar och billån ihopkopplat med interna länkar. Låna pengar och billån är båda inom samma kategori ekonomi.

Interna länkar


Utgående länkar

Försök att ha så lite utgående länkar som möjligt på din webbsida av dem webbsidorna du byter länkar med. Detta gör att din egna länk ser viktigare ut. Så försök att byta länkar med webbsidor av hög kvalité.

Unikt innehåll

Med mer innehåll (relevant innehåll, som skiljer sig från innehållet på andra webbplatser både i formulering och ämnen) är ett verkligt uppsving för webbplatsens ranking. Det är även viktigt att ha så mycket innehåll som möjligt på din webbsida, detta ger Google en större överblick om vad ditt innehåll verkligen har för värde.

Sitemap ( sidkarta )

Det är bra att ha ett komplett och aktuell webbplatskarta, spindlar älskar det, oavsett om det är en vanlig gammal HTML sitemap eller särskilda Google sitemap format.

Webbsidans ålder (domän)

På samma sätt som vin, äldre webbplatser respekteras mer. Tanken är att en gammal, etablerad sidan är mer trovärdig. Google ser det som att den webbsidan ( domänen) har funnits här ett tag och den är där för att stanna. En ny webbsida (domän) som precis har kommit till i Google´s index kan lika gärna försvinna dagen efter.

Läs SEO artiklar som är skrivna av andra personer här på Sessam.se:

Läs om: Search Engine Optimization SEO | Sverige

Läs om: Sökmotoroptimera din webbsida för sökmotorerna

Tips: Jag tipsar ännu en gång dig som vill spara tid att köpa SEO Elite Software om du vill lyckas med din sökmotoroptimering på Internet. Ett mycket bra SEO program för dig som vill skynda på din optimering av din webbsida för sökmotorerna.

Senast uppdaterad: 2009-09-22

ARTIKLAR
De vanligaste misstagen nybörjare gör på blackjack
De vanligaste misstagen nybörjare gör på blackjack